Aštuoni lietuvių menininkai – viena hipotetinė kolekcija Tel Avive

Data

2018 06 29

Įvertinimas
0
izraelis.jpeg

Birželio 28 d. Tel Avive atidaryta paroda „Kolekcijos. Nuo tipologinio tyrimo iki manijos kaupti“ . Lietuviškos fotografijos paroda –​  tai Lietuvos fotomenininkų sąjungos ir fotografijos galerijos „Indie Photography Group Gallery“ bendradarbiavimo, užsimezgusio praeitų metų Izraelio fotografijos festivalio metu, kur buvo pristatyti lietuviško fotografijos meno albumai, rezultatas. Gyčio Skudžinsko ir Vilmos Samulionytės kuruotoje parodoje, eksponuojami net 8 lietuvių menininų darbai: Kęstučio Grigaliūno, Dainiaus Liškevičiaus, Alvydo Lukio, Aurelijos Maknytės, Valdemaro Manomaičui, Vilmos Samulionytės, Vytauto V. Stanionio ir Gintauto Trimako. Toks įvairiapusis, skirtingas Lietuvos fotografų kartas bei konceptualias prieigas atspindintis pristatymas vienintelėje išimtinai šiai meno sričiai skirtoje Tel Avivo galerijoje vyksta pirmą kartą.  

Iš pirmo žvilgsnio skirtingus menininkus jungianti paroda sumanyta kaip vieno iš kertinių fotografijos principų –  tipologiško objekto dokumentavimo analizė ir jos atspindys lietuviškame vizualiosios kultūros kontekste. Fotografija nuo pat savo ištakų (net tuomet, kai dar nepretendavo būti menine forma) buvo glaudžiai susieta su objektų rūšiavimu, fiksavimu ir rinkimu. Plačiai išplitus moksliniams tipologiniams rinkiniams ši strategija transformavosi į vadinamajį „deadpan“ stilių meninės fotografijos kontekste.

Lietuviškame fotografijos lauke tokią fotografinę praktiką galime aptikti nuo pat seniausių etnografinių fotokamera fiksuotų rinkinių, tačiau sąmoninga artikuoliuota meninė forma atsiranda tik aštuntajame dešimtmetyje. Toje terpėje Vytautas V. Stanionis tėvo dokumentinę medžiagą transformavo į konceptualų meninį projektą. Alvydas Lukys ir Gintautas Trimakas, kryptingai dokumentuodami rastus ar buities objektus, pradeda kurti savarankiškus fotografijų ciklus, kuriuose pamatinė kūrinio atsiradimo priežastis yra objektų tipologiškumas. Šitokia stilistika nepraranda aktualumo ir iki šiol ją plėtoja tiek viduriniosios, tiek jauniausios kartos autoriai Valdemaras Manomaitis ir Vilma Samulionytė. Tipologinė fotografija pasitelkiama ir kituose menininės kūrybos laukuose, neapribotuose tik fotografine raiška. Dainius Liškevičius ir Aurelija Maknytė tokia fotografine taktika rėmėsi dokumentuodami performansą. Kęstutis Grigaliūnas kuria instaliacijas, grįstas Lietuvos istorine atmintimi.  Visus šiuos autorius vienija vizualinis ir idėjinis principas – jie renka kolekcijas savais tikslais ir principais, o paroda pristato tai lyg vieno hipotetinio kolekcininko rinkinį.

Į atidarymą gausiai susirinkusiai izraeliečių publikai buvo pristatytas kartu su paroda išleistas aštuonių autorių darbų katalogas bei surengtas pokalbis-diskusija su parodoje dalyvaujančiais menininkais bei turas po ją. Atidaryme Tel Avive dalyvavo parodos kuratoriai Gytis Skudžinsku ir Vilma Samulionyte bei menininkai Kęstutis Grigaliūnas, Dainius Liškevičius, Alvydu Lukys ir Aurelija Maknytė. Paroda veiks iki liepos 28 d.

Projekto įgyvendinimą parėmė Lietuvos kultūros taryba.